herkenbaar

Minder last van je Prikkelbare Darmen

ontdek welke voedingsmiddelen bij jou klachten veroorzaken

dieet-buttonchallenge-buttonaanmelden-button

 

 

 

 

 

 

 

Heb je last van zeurende, krampende of stekende pijn in je buik. opgeblazen gevoel, winderigheid, diarree of juist verstopping? Dan heb je vast de term prikkelbare darm syndroom al eens langs horen komen.

Helpt het FODMAP arme dieet bij PDS?

Bij 75% van alle mensen die last hebben van PDS helpt het FODMAP arme dieet. Het is alleen geen dieet wat je ‘even’ zelf kunt gaan doen, je hebt er gedegen begeleiding bij nodig. Je kunt daarvoor een gespecialiseerde diëtist bezoeken of aan de slag gaan met onze online FODMAP dieet begeleiding.

 

Mireille zegt: Wat een opluchting om te merken dat voeding wel degelijk invloed heeft op mijn darmklachten. Ik heb ervaren dat bepaalde groepen geen klachten geven en andere weer wel. In het verleden heb ik wel eens bepaalde voedingsmiddelen getest, maar juist door eerst alles weg te laten en dan weer per groep te testen, kom je er pas echt achter waar je gevoelig voor bent. Ik zal zeker zo veel mogelijk Fodmap vrij blijven eten, maar ik zal ook zeker voedingsmiddelen en combinaties blijven testen. Ik ben blij dat ik het besluit heb genomen om het dieet te gaan volgen, het heeft mij helderheid en rust gebracht. Het online programma is een duidelijk programma en het dieet is (met een beetje discipline) goed vol te houden. 

Ben je het zat om rond te lopen met:

  • zeurende, krampende of stekende pijn in je buik
  • opgeblazen gevoel
  • winderigheid
  • diarree
  • of juist verstopping?

En ben je het zat om altijd met je buik rekening te moeten houden?

Je bent niet alleen!

Laat ons je helpen! We hebben een gratis challenge van één week waar je aan mee kunt doen zodat je een idee krijgt hoe lekker FODMAP arm eten is en wat het dieet met je doet. Wellicht behoor je bij de gelukkige groep mensen die al direct verschil merken! Mocht dat niet zo zijn, de meeste mensen (75%) merken binnen vier weken duidelijke klachtenvermindering. Geef dus niet te snel de moed op!
Na deze klachtenvermindering is het erg belangrijk dat je leert luisteren naar je darmen en onderzoekt hoeveel je van elke FODMAP groep kunt eten zonder klachten te krijgen. We benadrukken graag dat het erg belangrijk is dat je niet te lang volledig FODMAP arm moet eten omdat je wellicht niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgt op de lange termijn. Hoe deze testperiode in zijn werk gaat leren we je graag bij ons zelfzorgprogramma waar je je hier voor kunt inschrijven.

Inge laat ons weten: In het begin is het lastig. Ik ben heel goed geholpen door de diëtist die mij helpt met dit dieet. Ik zou niemand aanraden het alleen te gaan doen. Ik merk dat stress ook een factor is maar voeding zeker mee speelt. Met het uitproberen van het dieet ben ik verbaasd hoe mijn lichaam reageert. Voor mij is het duidelijk dit werkt voor mij heel goed. Ik ben blij met mijn mdl arts dr. den Hoed van het Erasmus MC. die mij dit heeft aangeraden. Ik ga verder met testen en hoop zo de gebruiksaanwijzing van mijn darmen te leren kennen.

Marcel uit België raad het FODMAP dieet mensen met darmklachten aan. Vooral de bonus lijsten met FODMAP arme producten waren heel belangrijk. Ik paste dit al gedeeltelijk toe, maar door de cursus toch wel wat strikter, zodat ik me toch nog op heel wat fouten kon betrappen (vooral weglaten van ajuin en look en zoeten met honing). 

familie