We hebben boodschappen gedaan. Zijn de producten geschikt of ongeschikt voor de eliminatie fase van het laag FODMAP dieet?

Ik denk dat het voor iedereen interessant is om te zien waar je op moet letten als je samengestelde producten gaat kopen. Sommige producten mochten wel 🙂
Rood wil zeggen dat het niet (of zeer beperkt) is toegestaan tijdens de eliminatie fase. Let dus op als je boodschappen gaat doen!

versteegen-mix-gehakt

Gehaktkruiden

Paneermeel (tarwe, rogge), 11% zout, gemodificeerd maïszetmeel, specerijen (peper, koriander, gember, nootmuskaat), aroma’s (mononatriumglutamaat, natriumguanylaat, selderij), fenegriek.

 

 

 

vetara-eivrije-may

Ei-vrije mayonaise

Zonnebloemolie (52 %), sojamelk (32%) (water, sojabonen), appelazijn, rietsuiker, zout, antioxidant:  citroensap, mosterdmeel, stabilisatoren: guargom, xanthaangom.

 

 

 

 

wilhelmina-pepermunt

Pepermuntjes (deze variant is toegestaan)

Suiker, geleermiddel (gemodificeerd aardappelzetmeel, gelatine), glansmiddel (stearinezuur), natuurlijk munt aroma, antiklontermiddel (magnesiumstearaat).

 

 

 

 

suziwan-pindasaus

Pindasaus

Water, pindakaas (20,9%) (pinda, pindaolie, emulgator: sojalecithine), suiker, sojasaus (water, sojabonen, tarwe, zout), gemodificeerd maïszetmeel, uipoeder, specerijen, chilipasta (chilipepers, zout), chilipeper, zout, emulgator (monoglyceride), citroengras, kleurstof (karamel, paprika-extract), voedingszuur (citroenzuur), gember, knoflookpoeder, natuurlijk aroma.

 

 

 

stevia

Zoetstof (deze variant is toegestaan)

Maltodextrine, steviolglycosiden

 

 

 

 

soyatoo

Lactosevrije slagroom

Sojamelk (water en sojabonen) (74%), kokosvet (5%), palmvet (5%), suikerbietenstroop, maltodextrine uit maïszetmeel, wijnsteenzuur, verdikkingsmiddel: zeewierextract, zeezout, natuurlijke vanille extracten.

 

 

 

schar-mini-bagiette

Glutenvrij brood (deze variant is toegestaan)

Water, maïszetmeel, zuurdesem (rijstemeel, water), rijstemeel, appelvezels, rijstsiroop, rijstzetmeel, plantaardige olie, gist, soja-eiwitisolaat, suiker, verdikkingsmiddel: hydroxypropylmethylcellulose, zout.

 

 

 

olijfolie


Olijfolie met knoflooksmaak

Zonnebloemolie, knoflook (1%), aroma.
(let wel, als je de olie filtert – dus zonder de knoflook – mag het wel)

 

 

look-o-look-regenboogmatten

Zure matten

Suiker, glucose-fructosestroop*, tarwebloem, voedingszuren (appelzuur, citroenzuur), dextrose, palmolie, antioxidanten (ascorbinezuur, E306), fruitextract (appel), plantenextracten (pompoen, tomaat, radijs, curcuma), aroma, kleurstoffen (E100, E131, E133).

 

 

 

lipton_ice_tea

Lipton sparkling Ice Tea

water, suiker, thee-extract (0,32%), voedingszuur (citroenzuur), zuurteregelaar (trinatriumcitraat), citroensap uit geconcentreerd sap (0,1%), aroma’s, antioxidant (ascorbinezuur).

Deze is toegestaan, maar niet meer dan één per dag.

 

 

 

knorr-stroganoff

Stroganoff saus

Tarwebloem, plantaardig vet, groenten 16% (tomaat, ui, paprika (rood, groen)), aardappelzetmeel, zout, paprikapoeder, suiker, knoflook, champignon 2%, gistextract, plantaardige olie, melksuiker, aroma (bevat selderij, mosterdzaad), melkeiwitten, maltodextrine, wodka 0,3%, chilipoeder, paprika-extract, lavasextract, fenegriekextract, nootmuskaatextract.

 

 

 

jordan-crunchy

Cruesli 

Geplette haver (70%), ruwe rietsuiker, gedroogd fruit & noten (9%) (rozijnen, amandelschaafsel en –stukjes), plantaardige olie (koolzaadolie, palmolie), honing (1%), zonnebloempitten, natuurlijk aroma.

 

 

 

 

haribo-zacht-zout

Zoute dropjes (deze zijn toegestaan)

Suiker, glucosestroop, zetmeel, gelatine, zouthoutextract (3%), aroma, kleurstof (carbo medicinals vegetabils), kookzout, glansmiddelen (bijenwas wit en geel, canaubawas), bruine suikerstroop.

 

 

 

granditalia-mini-taco-tubs

Taco tubs (deze zijn toegestaan)

Maïsbloem, plantaardige olie, zout (1,5%).

 

 

 

 

conimex-kruidenmix-nasi

Nasi kruidenmix

Zout, paprikapoeder, aroma, koriander, rode paprika, smaakversterker E621, aardappelzetmeel, palmvet, savooiekool, wortel, knoflook, gehydrolyseerde plantaardige eiwitten, zwarte peper, kurkuma, garnalenpoeder, maltodextrine, citroensappoeder, sojasaus.

 

 

 

calvé_ceasar-salade

Slasaus

Zonnebloemolie, water, azijn, knoflook 7,2%, kaas (melk, zout, bevat eiwit) 5%, ui, eigeel, suiker, zout, gemodificeerd maïszetmeel, ansjovis, voedingszuur: melkzuur, mosterdmeel, verdikkingsmiddel: xanthaangom, peterselie, zwarte peper, emulgator E435, antioxidant E385.

 

 

 

billysfarm_amandelkoek

Amandelkoek

Havervlokken, speltbloem, volkoren speltmeel, palmolie, ahornsiroop, appelsiroop, maismoutstroop, rijststroop, amandelen, amandelextract, citroenolie, kokos, rijsmiddel: natriumbicarbonaat, zout.

 

 

 

appelsientje-oranje-vruchten

Vruchtensap

Passievrucht 3,5%, ananas, acerola, banaan, peer 1%, abrikoos), vitamine A*, B3 (niacine), B5, B6, E en H (biotine), anti-oxidant (L-ascorbinezuur).

 

 

 

 

zaanse-mayo

Zaanse Mayonaise (Deze is toegestaan)

Raapzaadolië (80%), natuurazijn, scharreleigeel (6%), water, suiker, zout, mosterd (water, mosterdzaad, azijn, zout, suiker), conserveermiddel (kaliumsorbaat), aroma’s (soja-eiwit en selderij), kleurstof (beta-caroteen), antioxydant (E385).

 

 

 

alpro-cuisine-nl

Soja cuisine

Water, plantaardige olie (zonnebloem), gepelde sojabonen (4%), fructose-glucosestroop, emulgatoren (sucrose-vetzuuresters), stabilisatoren (xanthaangom, guarpitmeel en carrageen), zeezout, aroma

 

 

 

* We hebben onlangs een nascholing georganiseerd met de specialisten van de Monash Universiteit uit Melbourne die het dieet ontwikkeld hebben en de vraag “Mag glucose-fructose siroop nu wel of niet?” specifiek aan hen gesteld. Dit is het antwoord:

Vrije fructose is inderdaad niet toegestaan tijdens de eliminatiefase van het FODMAP arme dieet.Echter, wanneer er in een product zowel glucose dan fructose zit, wordt de fructose gekoppeld aan de glucose en kan dit in de meeste gevallen zonder problemen afgebroken worden in de darmen.

Volgens de Europese wetgeving moet er op de etiketten vermeld worden waar er het meeste van in een product verwerkt wordt. Je komt dus zowel fructose-glucosestroop als glucose-fructosestroop tegen. Bij de eerst genoemde zit er dus meer fructose dan glucose in een product, de meeste mensen die het FODMAP arme dieet volgen krijgen daar last van. Wanneer er glucose-fructose op het etiket staat hoort er meer glucose in het product te zitten en kan het wel gebruikt worden.

Je zou hopen dat wanneer je een beetje glucose (druivensuiker) neemt als je iets eet waar fructose in zit dit ook zou moeten werken, helaas heeft recent onderzoek van de Monash Universiteit uitgewezen dat dit niet werkt. We raden dus nog steeds af een producten met (een overschot aan) fructose te gebruiken in de eliminatiefase.

70 Comments
  1. A.Langerak

    Blijkbaar heb ik eerder niet goed opgelet, want nu zie ik soja ook als ongeschikt weergegeven. Ik ben als vegetariër nogal van soja afhankelijk voor mijn proteïnen. Vleesvervangers vallen bijna allemaal af vanwege vrij veel van hun samengestelde ingrediënten. Is er een geteste hoeveelheid bekend van een geschikte fodmap voor soja??

    • renate

      Alpro verkoopt ook hazelnoot- en amandelmelk

      • Wouter

        Als amandelschaafsel niet is toegestaan (zie productenoverzicht), zou amandelmelk dan wél kunnen? Ik vraag het me af.

        • Marloes

          We hebben het uitgerekend voor je. Van de amandeldrink van Alpro kan je 625 ml drinken, dat zit dan nog onder de grens dat het hoog in FODMAPs wordt.

    • Marijke

      minder dan 4 % las ik in de lijst

  2. Marloes

    Sojabonen geven veelal problemen, die zijn al vanaf kleine hoeveelheden hoog in FODMAPs, Hier staat een artikel over soja (oa drinks): Soja toegestaan of vermijden?. Ik zou je aanraden dus even zonder soja te eten, en dan deze als eerste te gaan testen als je klachtenvrij bent.

  3. Ydeetje

    Bij de mayonaise ingr. staat selderij die je hier goedkeurd en bij de gehaktkruiden in rood vermeld. Dat is me even niet duidelijk?

    • Marloes

      Ydeetje, het gaat om selderij aroma, dat is toegestaan in de eliminatie fase.

  4. Elin

    Ik bedoelde dat fructose glucosestroop, dat staat in rood maar bij de zure matten staat glucose-fructosestroop niet in het rood:)

    • Marloes

      het gaat om de verhouding… als er meer fructose in zit dan glucose dan kan je het beter laten staan. Zit er meer glucose dan fructose is, dan kan het in de meeste gevallen wel gebruikt worden.

  5. Bettie

    Bij de glutenvrije broodjes zie ik ook maiszetmeel staan. Mag dit wel?

    • Marloes

      ja, alleen mais ‘korrels’ zijn niet toegestaan in de eliminatie fase.

  6. Esther

    Elimineren is duidelijk belangrijker dan gezonde voeding, want meeste afgedrukte producten zijn (zeer) ongezond? Denk dat het samen kan gaan gezond en elimineren! Waarom foute stevia van de supermarkt promoten, om maar iets te noemen, maar ook vieding met msg, ofwel vetsin, gistextract, of een vd andere schuilnamen, super en dik maker!

    • Marloes

      Beste Esther,
      We proberen met dit overzicht mensen handvatten te geven over hoe etiketten gelezen moeten worden. Als we alleen maar toegestane producten zouden laten zien in dit lijstje zie je niet waar je op moet letten. Uiteraard promoten we zo veel mogelijk gezonde voeding!

      • Marijke

        zou toch wel prettig zijn, scheelt een hele hoop gepuzzel en missers. Bij etiketten is het toch ook simpel: hoe minder extra toevoegingen hoe beter en gezonder

  7. Marga

    Over Amandelmelk van Alpro, mag dat wel terwijl amandelen als rood staan gemarkeerd?

    • Agata

      In de amandelmelk van Alpro is maar 2% amandelen, het is bijna nul.

  8. Marloes

    wanneer je minder dan 10 amandelen eet / drinkt als amandelmelk zou het goed moeten gaan. Je zou de amandelmelk kunnen proberen na de eliminatie fase.

  9. Sandra

    Hoe zit het met gerstemout aroma? (In bv cornflakes, hoewel gerstemout aroma niet voorkomt in de gluten free cornflakes van Consenza).

    • Janet

      Dit zou ik ook graag willen weten, heb meerdere muesli bij natuurwinkel gezien, verder helemaal in orde, twijfel alleen aan gerstemout aroma… volgens mij heb ik ergen gelezen dat de aroma’s en sporen van wel toegestaan zijn…
      Janet

      • Marloes

        Aroma’s zijn prima te gebruiken in de eliminatiefase. Producten met ‘sporen van’ hoef je ook niet te laten staan in deze fase.

  10. Manon

    Appels zijn niet toegestaan, maar volgens dit artikel appelazijn wel, klopt dat?

    • Marloes

      De meeste mensen hebben daar geen last van. Mocht je twijfelen, test het dan uit na de eliminatie fase.

  11. Marja

    Kan iemand zeggen welke yoghurt ik mag gebruiken in de eliminatiefase?
    Is soja-yoghurt van Alpro niet geschikt, maar sojadrink wel?

      • Mayo

        Nog even over het gebruik van sojabonen en sojamelk in een low-FODMAP dieet; Ik begrijp uit het linkje hierboven dat sojabonen te hoog zijn in FODMAP, maar (Alpro) sojamelk niet. Dus sojamelk mag. Dus dan mag sojamelk verwerkt in andere producten toch ook? In de voorbeelden op deze pagina staat sojamelk dan dus onterecht in rood.
        Ik geef toe dat het wat verwarrend is dat op het etiket bij sojamelk altijd de verboden sojabonen worden genoemd, maar dat moet nou eenmaal van de wet omdat sojamelk wordt gemaakt van water en sojabonen.

        • Marloes

          Wanneer er meer dan 4% sojabonen in een product verwerkt zitten kan je het beter laten staan in de eliminatie fase. Sommige producten worden gemaakt van bewerkte soja waar de FODMAPs zijn bewerkt, dan is het toegestaan in de eliminatiefase. Alpro Soja Drink naturel is getest, en is toegestaan. Andere merken zijn nog niet (voldoende) onderzocht.

  12. Barbara

    Ik wil graag het FODMAP dieet volgen, nou zijn er veel producten die niet mogen, maar ik heb al een glutenintolerantietest gehad en bleek dat ik niet intolerant was en een lactosetest, had ik ook geen last van, dus kan ik dan die producten uit de verboden lijst wel nemen??

    • Marloes

      Gluten zijn toegestaan bij het FODMAP dieet, mits je geen coeliakie hebt. Fijn dat je niet overgevoelig bent voor lactose, dan hoef je dat niet te elimineren. De overige FODMAPs kan je wel elimineren, en dan volgens schema weer herintroduceren om er achter te komen hoeveel je kunt eten zonder klachten te krijgen.

      • Barbara

        Bedankt voor je snelle reactie!

        • Adriënne

          Tarwe mag absoluut niet. Hoe zit dat met tarwezetmeel?

          • Marloes

            tarwezetmeel is toegestaan.

  13. Janet

    Hoi, ik ga ook zeer binnenkort beginnen met deze dieet, kramp al (letterlijk) 12 jaar met PDS.
    Ik eet wel erg gezond, maar blijkbaar toch niet goed.
    Hoe zit het met groenten als ijsbergsla, radijs, rucola …, de zogenaamde Superfood producten (goji, chia, maca poeder… ), en zaadjes en pitjes – zonnebloem, lijnzaad, pompoen, ik kan helaas nergens vinden waar deze producten in horen.
    Alvast bedankt, Janet

    • Marloes

      beste Janet,
      Nog lang niet alle producten zijn onderzocht of ze hoog of juist arm zijn aan FODMAPs. Wij hebben op onze gratis lijsten de meest gangbare producten voor Nederland (en België) opgenomen. Wil je een volledig overzicht van alle geteste producten, dan raad ik je aan de App van de Monash universiteit te downloaden. Meer daarover lees je hier: http://fodmap-dieet.nl/fodmap-2/aanrader-monash-low-fodmap-app/

      We raden aan om in de eliminatiefase van het dieet je te houden aan producten die onderzocht en FODMAP arm zijn, in de tweede fase van het dieet kan je dan producten die nog onbekend zijn gaan testen.

  14. Diane

    De hazelnootmelk van Alpro is heerlijk, maar bevat de E-stof gellan gom. Ofwel: E 418 gellangom is een polysacharide dat geproduceerd wordt uit zetmeel door bacteriële fermentatie met behulp van de bacterie Pseudomonas elodea.

    Ik kreeg ontzettend veel last van deze producten en wilde dat even als tip meegeven, mochten mensen klachten niet kunnen herleiden naar een bepaald product.

    • Marloes

      beste Diane,
      heel hartelijk dank voor je tip!

  15. Eveline

    wat met olijfolie met knoflook?
    er zitten geen stukken knoflook aan toegevoegd

    • Marloes

      zodra er echt knoflook, in welke vorm dan ook, in zit raden we het af. Denk aan poeder, stukjes, rasp etc.

  16. Eveline

    voor selderij en prei (groene deel) is er een beperking
    wat met soep?
    je gebruikt meer dan 28gr en 20 gr, maar je eet niet heel de kookpot soep in 1 keer uit
    hoe zit het dan met hoeveelheden?

    • Marloes

      het gaat erom dat je per portie / dag niet te veel ervan eet, anders kan je last krijgen, er zit een kleine hoeveelheid FODMAPs in.

  17. Hennie

    Mag ik de suiker vervangen voor kokosbloem suiker of palm suiker, ik wil namelijk de gerafineerde suikers zo veel mogelijk laten staan.

  18. Hennie

    Roomboter en grasboter mag dat ook?

    • Marloes

      In boter zit lactose, maar zo weinig dat de meeste mensen er geen klachten van krijgen. Je moet het dus zelf even proberen Hennie

  19. Anja

    hoi, een client vroeg mij of kokosbrood hoog of laag in FODMaPs zit – kon het zelf niet vinden.

    • Marloes

      het ligt aan de andere ingrediënten… heb je die?

    • Wouter

      Ik heb vanaf dag 1 mijn geliefde dagelijkse bammetje met kokosbrood laten staan, na inspectie van de ingrediënten (‘biologisch kokosbrood naturel’), waaronder:
      – dextrose,
      – bloemenhoning,
      – tarwezetmeel,
      – gerstmoutstroop.

      Dat zegt wel genoeg, denk ik.

  20. Martine

    Ik ben deze week begonnen met het dieet en het is toch wel een gepuzzel. Blijven vragen in je opkomen of het wel of niet kan. Bijv. Kokosmakronen merk mrs crumbles en mentos van Van Melle? Ik heb een boodschappenboek, maar als ik deze etiketten lees, mag het volgens mij ook. En weet iemand of boterhamworst is toegestaan? Een alternatief voor kookroom?

    • Marloes

      Beste Martine,

      wanneer er geen ingrediënten in zitten die je beter kunt vermijden kan je ze eten in de eliminatiefase. Zitten er wel fodmaps in, dan zou ik wachten tot na de herintroductie fase en dan gaan testen hoeveel je er zonder klachten van kunt eten. Een alternatief voor kookroom kan bijvoorbeeld de MinusL slagroom zijn, maar er zijn veel roomvervangers die je kunt gebruiken. Veel succes!

  21. Sanne sels

    Ik heb een intolerante voor fructose en lactose
    En zoek snoep vervangers, frisdranken, yoghurt liefst met fruit dat wel zijn toegestaan
    Ook kwa voeding waar ik het beste rekening mee kan houden

    Alvast bedankt

  22. Thirza

    heb ik het goed begrepen dat het speltbrood (gecheckt op andere ingredienten) niet meeer staat op de lijst met fodmaparme producten?

    • Marloes

      nieuwe inzichten…. we raden nu inderdaad vooral zuurdesem speltbrood aan, door het desem proces worden de fructanen afgebroken waardoor de meeste mensen het beter kunnen verdragen.
      Maar blijf letten op je eigen tolerantie, als het je zonder klachten kunt eten moet het je vooral lekker blijven eten!

  23. Marga

    Mag je verse gist of gistkorrels gebruiken in eliminatiefase?

    • Marloes

      beste Marga,
      Gist is geen enkel probleem, er zitten geen FODMAPs in. Wel is het zo dat wanneer je zuurdesem brood koopt, of het nu gemaakt is met spelt of een andere tarwesoort, het zuurdesem proces er voor zorgt dat de fructanen beter afgebroken worden. Dus zuurdesem speltbrood of zuurdesem tarwebrood bevat minder fructanen dan hetzelfde brood maar dan met gist.

  24. Na hoeveel dagen mag ik verwachten dat je merkt dat het fodmap-dieet helpt?

    Diny

    • Marloes

      de meeste mensen merken tussen de twee en zes weken verschil.

  25. Marianne

    Ik zag dat sojabonen slecht zijn, maar sojamelk mag wel. Ik gebruik ook de Alpro boter voor op brood en eet vaak Alpro yoghurt met of zonder fruit. Ook gebruik ik regelmatig Alpro keuken om vlees in te bakken. Mogen die producten wel?

    • Marloes

      beste Marianne,
      Soja bonen bevatten inderdaad FODMAPs, die worden afgeraden in de eliminatie fase. De Alpro drink naturel en de naturel yoghurt bevatten echter zo weinig soja bonen dat ze door de meeste mensen wel gebruikt kunnen worden.

  26. Githe

    Ik heb in het weekmenu tofu zien staan. Daar zitten sojabonen in. Mag dat wel in de eliminatiefase? Daarnaast heb ik gelezen dat aroma’s wel kunnen, maar hoe zit het met extracten van bijvoorbeeld ui en derlijke?

    • Marloes

      Tofu is getest en bevat bij een portie van 170 gram geen FODMAPs, door de bewerking van de soja is het geschikt.
      Wat de aroma’s betreft, die zijn niet gemaakt van het ‘origineel’ en bevatten dus geen FODMAPs. Extracten wel, in hoge concentraties. Die zijn dus niet toegestaan!

  27. Ina vandyck

    Weet iemand of komijn invloed heeft of last geeft? Groetjes Ina

  28. Linda

    Ik zie meerder keren staan dat de knoflook in producten niet goed is, geldt dit ook voor verse knoflook?

    • Marloes

      ja, het beste is het om alle knoflook te vermijden in de eliminatie fase. Bij de herintroductie ga je het testen en weet je welke vorm en hoeveel je ervan kunt gebruiken.

  29. Gabi

    Hoi wat fijn om zoveel dingen op deze site en in de reacties te lezen! Ik ga ook starten met het Fodmapdieet en hoop dat mijn buik goed gaat reageren.
    Na het lezen van de lijsten heb ik nog een paar vragen en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen:)
    – Is er iets bekend over mungbonen?
    – Is er iets bekend over zeegroente?
    – Voor broccoli geld een beperking voor 50 gram, is dit dan hetzelfde voor broccolikiemen? Of zitten er in kiemen geen fodmaps?
    Ben benieuwd!

    • Marloes

      beste Gabi,
      Helaas zijn nog niet alle voedingsmiddelen getest. Ik wil je aanraden om de Monash FODMAP app te downloaden, daarin staan alle geteste voedingsmiddelen door hun lab in vermeld.

  30. jolienf@yahoo.com

    Mag sharon fruit of kaki ook tijdens de eleminatiefase?

    • Marloes

      het is nog niet getest, dus je zou het kunnen testen na de eliminatie fase hoe goed je er tegen kunt.

  31. Elisa

    En hoe zit het met invertsuikerstroop, is dit in alle fasen toegestaan?

    • Marloes

      het is toegestaan!

Leave Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit