Onderstaande mensen hebben bij ons het online programma gedaan; dit is wat ze ons mailde na de cursus:

Jannine zegt: het heeft me na vele jaren problemen goed geholpen, de klachten zijn erg veel verminderd. Ik ben weer een socialer mens geworden, ondanks ik nog goed moet opletten met datgeen wat ik eet. Mijn klachten zijn veel verminderd. Ik kan lang niet aan alles meer meedoen voor wat betreft het eten, maar dat weegt niet op tegen de problemen die ik jarenlang heb ervaren. Ook mijn gewicht is zich weer meer gaan normaliseren.

Aanrader! Huisartsen zouden hiermee meer bekend moeten zijn.

Bianca zegt:

Je moet echt committed zijn dit dieet te volgen, want het vraagt nogal wat van je. Uit eten gaan of bij anderen eten, kan lastig zijn dus kun je beter vermijden. Echter, als je er voor gaat, is het prima te doen. Je volgt simpelweg de menu’s, ik leerde veel nieuwe recepten en heeft me geholpen mijn weg te vinden in veilige, twijfelachtige en onveilige ingrediënten. De hits op sommige FODMAPs zijn natuurlijk niet leuk en ik ben van tijd tot tijd goed ziek geweest. Tegelijkertijd helpt het me wel in kaart te brengen waar ik nu zo heftig op reageer. Ik ben nog met het dieet bezig omdat ik sommige weken verlengd heb, maar ik heb al een goed beeld van mijn klachtenpatroon. Dit dieet leidt dan ook zeker tot een klachtenvermindering voor mij, maar helemaal klachtenvrij zal ik waarschijnlijk nooit zijn omdat PDS zich nu eenmaal niet volledig laat reguleren.

Marja zegt:

Ik raad het FODMAP dieet mensen met darmklachten aan! Ik ben nu in week 8 van het laag fodmap dieet en ben erachter gekomen dat er 3 groepen zijn die klachten veroorzaken polyolen fructanen galactanen. Ik ga ze nog wel weer proberen. Ik ben super tevreden zoals het gegaan is. De klachten zijn veel minder geworden en kan het iedereen aanraden.

Joline zegt:

Ik heb minder klachten. en ik raad het FODMAP dieet mensen met PDS aan. Het FODMAP dieet is een aanrader voor iedereen met PDS klachten. Voor het eerst sinds jaren ben ik dagen achter elkaar klachtenvrij geweest. Daardoor heb ik meer energie en ben ik veel minder moe. Het is erg prettig om een keer geen ‘zwangere’  buik te hebben en na het avondeten niet eerst een kwartier op de bank moet liggen totdat de buikkrampen afnemen. Door low FODMAP leer je bewust te worden welke producten klachten (kunnen) veroorzaken.

Voordat ik met het FODMAP dieet begon frustreerde ik mijzelf dat ik veel last van buikpijn had op de dagen dat ik in mijn ogen gezond had gegeten, dwz  brood, fruit en een avondmaaltijd zonder veel vet en ui. Zonder FODMAP had ik nooit bedacht dat ik juist door het brood, appels, mango’s en gepaneerde vlees mijn PDS klachten aan het aanwakkeren was.

Eva zegt:

Ik heb minder klachten. en ik raad het FODMAP dieet mensen met PDS aan. Ik ben echt meer dan tevreden met het resultaat en ga de komende weken nog een aantal producten testen waar ik erg nieuwsgierig naar ben hoe mijn darmen daarop gaan reageren.

Ik ben nu bij les 6, door persoonlijke omstandigheden en mijn gezin was het lastig om het volgens het voorgestelde schema te volgen. Dat betekent dat ik dus langer (bijna) FODMAP vrij heb gegeten/gedronken en aangezien mijn klachten duidelijk zijn verminderd sinds ik deze voeding volg, is dat voor mij niet zo erg. Tot nu toe twijfel ik nog of ik gevoelig ben voor lactose, tarwe en/of gluten. Een lactose tolerantietest wees destijds uit dat ik niet lactose-intolerant ben, maar misschien kan dit veranderen. Zodra ik gewone pasta of couscous eet is het eigenlijk de dagen erna foute boel. Ik moet nog gaan testen in de toekomst of het dan om de gluten of om de tarwe gaat. Speltbrood gaat wel goed… Dus tot op heden ben ik best positief over dit dieet. Hartelijk dank voor jullie begeleiding.

Mariska zegt: 

Ik heb geen klachten meer! En ja, ik raad het FODMAP dieet mensen met PDS aan.
De cursus heeft een duidelijke opzet. Werkt goed!

Annelies zegt:

Ik heb minder klachten en ik raad het FODMAP dieet mensen met PDS aan. Ik vond het dieet op zich goed te doen maar heb niet altijd de recepten gevolgd. Ik zou zelf nog wel iets willen weten van het glutengehalte van sommige producten (durumtarwe, havermout, spelt). Verder schrik ik van de receptuur van veel kantenklare producten (lactose en gluten in aardappelpaprica-chips, overal zit ui in, etc.).

Heel erg bedankt voor het laten kennismaken met dit dieet. Het gaat zo goed dat ik nog niet alle dingen heb uitgeprobeerd. Er is altijd wel een reden om geen last te willen hebben. Ik heb bijna geen klachten meer. Ben benieuwd hoe het in combinatie met warmte (op vakantie) gaat.

Mieke zegt:

Ik heb minder klachten en ik raad het FODMAP dieet mensen met PDS aan.
Door het fodmap-dieet zijn de klachten aanzienlijk verminderd. Door het klachtenboek krijg een zeer goed beeld in wat wel en wat niet kan. Dit helpt je goed vooruit.

Annet zegt:

Ik heb minder klachten en ik raad het FODMAP dieet mensen met PDS aan. Ik vond het zeer leerzaam en nuttig om het dieet te volgen! Door het volgen van het dieet heb ik een duidelijker beeld gekregen van de voedingsmiddelen die bij mij klachten veroorzaken. Voor de start van het dieet wist ik dat lactose problemen gaf, maar nu weet ik dat meer voedingsmiddelen problemen kunnen geven. Vooral producten met meerdere FODMAP’s en/of het eten van grotere hoeveelheden FODMAP’s veroorzaken klachten bij mij. De weken totaal FODMAP vrij waren daarom ook de beste. Door het dieet heb ik meer grip gekregen op mijn klachten en weet ik wat ik kan doen om alles weer ‘rustig’ te krijgen.

Ilse zegt:

Ik heb minder klachten. en ik raad het FODMAP dieet mensen met PDS aan.
De weekmenu’s zijn erg duidelijk. Ik heb ze niet volledig gevolgd maar er wel maaltijden uitgepikt. Voor mij waren de meeste gerechten niet alledaags en bewerkelijk. Voor de rest heb ik gekookt vanaf de “groene”lijst. Omdat ik een sucrose en lactose intolerantie heb, is het  voor mij wel moeilijk wat kan en niet, ik heb er langer over gedaan omdat ik bijna 2 weken ziek ben geweest van de provocatie met honing. Voor de rest goed verzorgd.

Maarten zegt:

Ik heb minder klachten. en ik raad het FODMAP dieet mensen met PDS aan.
Ik weet niet anders of ik heb PDS. Daarom begonnen met het Fodmap-dieet. Pas na 2 weken begon ik resultaat te merken. Eerst nog niet veel, maar later meer! Ik ben pas gaan introduceren na 4 weken. Daar ben ik nu nog mee bezig. Ik ben erg blij dat ik dit dieet volg. Ik ben niet geheel klachtenvrij. Maar de klachten zijn sterk afgenomen. Ik voel me vooral veel fitter, en mensen zien zelfs dat ik er ‘gezonder’ uit zie.

Anneke raad het FODMAP dieet mensen met PDS aan. Ze zegt: het dieet en het programma is duidelijk en goed voorzien van info. Wel erg zwaar om te volgen, je moet stevig in je schoenen staan en 8 weken lang ook alleen voor het dieet en resultaat gaan. Ik ben vrij van de dagelijkse buik[ijn en dat is een zaligheid. Wat ik minder vind is dat de hoeveelheden van uitproberen naar mijn idee te klein zijn. Van die hoeveelheden heb ik bijna geen last gehad maar nu moet ik het dus nogmaals uit gaan proberen met grotere hoeveelheden. Maar ik ben erg tevreden hoor! Het is een hele verandering van denken dan ik altijd had gehoord en mezelf ook ingeprent had. Ik kan het echt iedereen aanraden

Noëlle ik raad het FODMAP dieet mensen met darmklachten aan.
Na vier weken bijna klachtenvrij. De online cursus heeft een duidelijke opzet. Eerste weken niet ingewikkeld, na week 8 wel lastiger om de fodmap’s waar ik klachten van krijg te ‘ontdekken’ in de supermarkt. Wat mij betreft kunnen sommige dingen duidelijker, zoals de onderverdeling van bv de polyolen. Ook zou het handig zijn om bij de weekmenu’s een soort rekenmodel te hebben voor aantal personen. Nu moet ik bijna alles door vier delen. Overigens kreeg ik klachten bij de introductie die niet bij de geïntroduceerde producten hoorden. Ik ben daardoor nu (wk 11) bezig met week 2 van de introductie. En was al twee weken langer bezig met elimineren. Misschien moet de eliminatieperiode iets langer zijn.

Miranda ik raad ook het FODMAP dieet mensen met PDS aan. In het begin is het lastig. Ik ben heel goed geholpen door de dieetiste die mij helpt met dit dieet. Ik zou niemand aanraden het alleen te gaan doen. Ik merk dat stress ook een factor is maar voeding zeker mee speelt. Met het uitproberen van het dieet ben ik verbaasd hoe mijn lichaam reageert. Voor mij is het duidelijk dit werkt voor mij heel goed. Ik ben blij met mijn mdl arts dr. den Hoed van het Erasmus mc. die mij dit heeft aangeraden. Ik ga verder met testen en hoop zo de gebruiksaanwijzing van mijn darmen te leren kennen.

Wil je meer weten over ons online programma? Klik dan hier.

box-fodmap

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 Comments
  1. Martijn

    Ik doe ook het fodmapdieet op advies Van de internist !

    Maar ik vind dat ik er helemaal geen baad bij heb !
    Ik blijf maar buikpijn houden rond mijn navel . Ik heb heel veel last van steken en krampen in mijn onderbuik!
    Groeten van martijn

    • Marloes

      Wat vervelend Martijn! Is er nagekeken dat je buikklachten niet een andere oorzaak hebben dan PDS?
      Het is natuurlijk zo dat bij 25% van de mensen met PDS het dieet minder effect heeft. Heb je wel samen gekeken met een dietist naar je voedingspatroon? Mocht je dat nog niet hebben gedaan, hier kan je er wellicht één vinden: overzicht diëtisten Fodmap.

  2. Damyra

    Is Alpro drink naturel dezelfde als Alpro original?
    Ik kan nergens pakken alpro vinden met “naturel”.
    En past deze goed in de eliminatiefase?
    Mvg Damyra

  3. Kayleigh

    Ik heb het gratis receptenboekje van jullie site gekregen en daar staan recepten in met lente-ui en zoete aardappels. Maar op alle lijsten van FODMAP voeding staat dat je deze ingrediënten niet mag hebben. Hoe zit het nu?

    Mvg Kayleigh

    • Marloes

      ha Kayleigh,
      Van lenteui mag je het groene gedeelte wel gebruiken, we zetten dat ook altijd bij het recept. Laat even weten als we het ergens vergeten zijn?
      Zoete aardappel is beperkt toegestaan, 70 gram per portie geeft bij de meeste mensen geen klachten.
      Hoop dat je zo geholpen bent?

  4. Arend

    Na mijn darmkanker operatie heb ik het LAR syndroom er aan over gehouden. Wel 10 a 15 keer na het toilet vaak in sneltreinvaart. Bij toeval op internet het Australische onderzoek betreffende FOPMAP.
    Ongelofelijk maar waar maar als ik me er aan hou is de rust in mijn darmen terug gekeerd. Onbekend in het UMC Utrecht.
    Asperges stond eerst op de oranjelijst, nu op de rode niet te gebruiken lijst. Omdat Asperges Glutathione bevat (heilzaam tegen kanker) heb ik uit geprobeerd wat ik verdraag: 3 asperges gaan goed. Peultjes en rucola sla zijn weer wat gevoeliger en minimaliseer ik dus.
    Verder blijf ik weg van ‘fabrieks’ voedsel en beperk me tot dicht bij de natuur, voordeel geen etiketten meer lezen.

Leave Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit