De eliminatie & introductie fases (ook wel eliminatie – provocatie genoemd) bij het FODMAP arm dieet is best een puzzelthe. Je moet er eerst voor zorgen dat je een periode, minimaal 3 dagen, geen klachten hebt.  Bij ons zelfzorgprogramma helpen we je daarmee en geven je o.a. weekmenu’s die je kunt volgen voor het FODMAP arme dieet.

Na die periode waarin je weinig FODMAP’s eet ga je de groepen testen. Het is namelijk niet zo dat iedereen altijd van alle groepen last krijgt, het kan best zijn dat je maar van 1 of 2 groepen FODMAP’s last krijgt. Het is dan onzin om alle groepen uit je dieet te halen omdat je dan onnodig een veel te streng dieet gaat volgen.

Het introduceren van producten gaat als volgt:

Dag 1: eet een bepaalde hoeveelheid, meesal een halve portie, van het te testen product.
Klachten? Dan moet je stoppen.
Geen klachten? Dan ga je naar dag 2:

Dag 2:
eet de dubbele hoeveelheid, meestal een normale portie, van dag 1 van het te testen product.
Klachten? Dan moet je stoppen.
Geen klachten? Dan ga je naar dag 3:

Dag 3: eet de drie-dubbele hoeveelheid, meestal een extra grote portie, van dag 1 van het te testen product.
Klachten? Dan moet je stoppen. Wacht 3 dagen voor je een volgend product gaat testen.
Geen klachten? Dan weet je dat je dit product gewoon kunt eten als je klaar bent met alle herintroducties! Joepie 🙂

Je kunt door met het testen van het volgende product!

Meer over de fases en begeleiding kan je vinden in onze online cursus en in ons boek.

Leave Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit