Tijdens het dieet en op onze Facebook pagina krijgen we veel vragen over het dieet. Misschien heeft u dezelfde vragen, daarom verzamelen we deze op een centrale plaatst voor u.

……………

Heeft u een lijstje met producten die laag zijn in FODMAPs?

Ja we hebben 3 soorten lijsten, namelijk producten laag, beperkt en hoog in FODMAPs. Door je hier in te schrijven ontvang je deze lijsten in je mailbox!

——

Het gaat zo goed met mij, is herintroduceren wel echt nodig?

Dat is zeker nodig! Wanneer je enkel producten zou eten die FODMAP arm zijn, dan veranderen de bacteriën die in je darmen zijn. Het is nog niet helemaal duidelijk wat daar de effecten van zijn, dus wij raden aan om na de eliminatie fase uit te zoeken wat je grenzen zijn met de diverse FODMAPs.

———

Het is voor mij echt onmogelijk om deze hoeveelheden te eten.
Bovendien verdraag ik veel producten die toegestaan zijn niet,zoals glutenvrij brood, lactosevrije melk/yoghurt, banaan, vlees enz..! Wat moet ik doen?

U hoeft niet perse de hoeveelheden te eten die vermeld staan op het menu. U kunt het beste zien dat de menu’s een richtlijn zijn. Als u het idee heeft dat u normaal gesproken veel minder eet, is dat prima. Probeer wel zoveel mogelijk te houden aan de adviezen van de producten. Dus vermijd de voedingsmiddelen hoog in FODMAPs en neem alleen de voedingsmiddelen laag in FODMAPs. Als u van uw klachten zoveel mogelijk af wilt komen, raden wij aan om minimaal 2 weken het eliminatiedieet te volgen. Het is echt bewezen dat de meeste mensen met darmklachten hiervan op knappen. Mocht dit na 2 weken niet zo zijn, dan kan er wat anders aan de hand zijn. U kunt natuurlijk tussendoor vragen stellen aan de diëtist bij twijfels. Als uw klachten niet verminderen, raden wij u aan om terug te gaan naar uw behandeld arts.
Het is van een afstand voor ons beter te beoordelen of uw klachten verminderen als u zich zvm strikt aan het dieet houdt. Zo niet, dan is het ook voor ons moeilijk te beoordelen waar dat aan ligt. Dus neem bij voorkeur geen voedingsmiddelen die niet op de lijsten staan.

……………

Een APP

Wat wellicht handig is, wanneer je veel dingen wilt aanpassen in het dieet en niet al onze menu’s wilt of kunt volgen, dan is het downloaden van de (betaalde) app van de Monash Universteit wellicht handig. Daarin staan mooie overzichten van alle producten die ze onderzocht hebben. De app kost wel geld en is in het Engels, maar heeft op dit moment wel de meest accurate overzichten.

Voor Android kan de app hier gekocht worden:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.monashuniversity.fodmap&hl=nl

Voor iOS kan de app hier gekocht worden:
https://itunes.apple.com/us/app/monash-university-low-fodmap/id586149216?mt=8

Er is ook een nieuwe, gratis app. Helaas ook in het Engels, maar wel met goede informatie.
Deze app kunt u op deze website vinden.

 

……………

Ik lust geen melk, wat kan ik als vervanger nemen?

Het is belangrijk dat je ten minste 450 ml zuivel gebruikt elke dag vanwege de vitamines en mineralen die daar in zitten. Je kunt diverse lactosevrije melkvervangers gebruiken zoals: extra plak harde Nederlandse kaas, lactosevrije melk zoals van MinusL of Campina, haver-, rijst-, sojadrank (of yoghurt of vla). Neem geen geitenmelk of andere melksoorten waar lactose in zit.

……………

Ik neem elke ochtend een flesjes Actimel, mag dat?

In Actimel zit lactose, de eerste fase van het dieet raden we aan dit niet te gebruiken. U kunt het na een paar weken gaan testen: 3 dagen gebruiken terwijl u verder geheel FODMAP vrij eet en kijken of het klachten geeft. Er zit niet zo veel lactose in een flesje, de meeste mensen verdragen het prima.

……………

Het speltbrood (Kubus Spelt) van de HEMA vind ik erg lekker, dit zijn de ingrediënten: speltbloem, rogge zuurdesem, gerstemout en enzymen uit tarwe, mag ik dit gebruiken?

Nee, helaas niet. De rogge en het gerst in het brood maken het niet geschikt. 100% speltbrood mag wel, het liefst zuurdesem, of glutenvrij brood.

……………

Hoeveel mag je drinken?

Het wordt aangeraden om ten minste 1 1/2 liter per dag te drinken. Dat kan gaan om water, lactosevrije zuivel, koffie en thee. Gebruik geen vruchtensappen en wees matig met koolzuurhoudende dranken zoals cola en sinas. Let met het laatste op het gebruik van zoetmiddelen zoals sorbitol, die mogen niet bij het FODMAP vrije dieet.

……………

Ik drink graag kruidenthee, oa met zoethout. Ik hou niet van zwarte (alleen earl grey) groene of witte thee, dus drink voorlopig muntthee, maar afwisseling zou fijn zijn. Normaal wissel ik allerlei kruidenmelanges af.

Er zijn heel veel theeën helaas niet getest in het laboratorium in Australië. Wel wordt kruidenthee afgeraden. Venkel en kamillethee zijn in ieder geval niet toegestaan. Dus ik denk dat je het beste daar zelf een keuze in moet maken. Persoonlijk zou ik zeggen om 2 weken de Yogitea niet te nemen, en anders af en toe 1 kopje per dag.

……………

Mag ik zaadjes?

Ja diverse zaden zijn toegestaan zoals chiazaad, lijnzaad, pompoenzaad, sesamzaad, zonnebloemzaad. Maar let op de hoeveelheden! Ze staan op de lijsten.

……………

Maiskolven zijn hoog in FODMAP’s, mag maismeel wel?

Daar ik ook geen gluten mag eten, eet ik soms glutenvrije pasta en dat is gemaakt van mais. Nu zie ik dat dit bij de af te raden producten staat en er zijn heel veel glutenvrije producten met mais, mag ik dit dan niet meer eten?

Maiskolven, suikermais dus, dat wordt afgeraden vanwege de hoge FODMAP’s die erin zitten.
Het maismeel mag echter gewoon gebruikt worden, dus je kunt je pasta gewoon blijven eten. Het FODMAP dieet is continu in ontwikkeling, het kan zijn dat de inzichten veranderen maar op dit moment is maismeel toegestaan.

……………

Mag ik ijs wat glutenvrij en lactosevrij is?

Wanneer er geen andere FODMAP-rijke ingrediënten inzitten dan is dit toegestaan. Let vooral op zoetmiddelen, honing, fruit: dat mag er niet inzitten. Een beetje suiker zou wel mogen.

……………

Sojaproducten mogen die, bijvoorbeeld sojapudding als tussendoortje of sojaroom?

Lastig is dit… Sojabonen mogen niet, maar als de sojabonen bewerkt zijn tot drinks en toetjes, dan hebben de meeste mensen er geen last meer van. Lees ook even dit artikel: /tips/soja-toegestaan-vermijden-bij-laag-fodmap/. Het eenvoudigste is het om het te testen…. dan weet je het zeker!

……………

Is het een glutenvrij dieet?

Het laag FODMAP dieet is geen glutenvrij dieet, het gaat om sommige korte keten koolhydraten die je moet vermijden. https://fodmap-dieet.nl/fodmap-dieet/minder-geschikte-producten-voor-het-laag-fodmap-dieet/

……………

Ik kan geen bouillon vinden zonder ui en knoflook…

Maak dan lekker zelf je bouillon! Het is zo opgezet, je hoeft alleen te wachten. Je huis ruikt heerlijk!
http://www.allergiekookboek.nl/recepten/diner/kippenbouillon/

……………

Ik drink graag een glas rode wijn ‘s avonds, kan dat tijdens de eliminatie fase?

Zowel rood als wit mag, 1 glas per dag, in combi met beetje eten. Ook een biertje of een glas sterke drank (gin of vodka) mag. Let er wel op dat er geen ‘verboden’ ingrediënten inzitten zoals een zoetstof of lactose.