Hoe overleef ik Sinterklaas tijdens het FODMAP dieet? - FODMAP dieet

Hoe overleef ik Sinterklaas tijdens het FODMAP dieet?

Al sinds augustus liggen ze in de winkel de kruidnoten, gevulde speculaas, taai taai en ander Sinterklaas lekkers. Als je het FODMAP dieet volgt, kan dit soms best even lastig zijn, want waar je vroeger van al deze lekkernijen kon genieten, “mag” dat nu ineens niet meer. Hoe overleef je Sinterklaas als je het FODMAP dieet volgt?

Eerder deze week schreef ik al een blog over low FODMAP Sinterklaas producten. Het heerlijk avondje is in aantocht en hier kun je precies lezen welk Sinterklaas snoepgoed uit de winkel low FODMAP is en waar je dus wel lekker van kunt genieten.

Ga lekker zelf bakken!

Wat is er nou gezelliger dan samen met je gezin of met vrienden of vriendinnen zelf Sinterklaas lekkers bakken? Bijna alle Sinterklaas recepten kunnen gewoon low FODMAP gemaakt worden en als je op Google zoekt naar low FODMAP kruidnoten of low FODMAP speculaas kom je een heleboel recepten tegen. Het FODMAP dieet heeft de laatste tijd in Nederland steeds meer bekendheid gekregen, dus er zijn ook meer recepten beschikbaar. Maak dus lekker je eigen Sinterklaas snoepgoed!

Sinterklaas vieren op je werk, bij vrienden of familie?

 

Ga je Sinterklaas vieren op je werk of bij vrienden of familie? Zorg dan dat je van tevoren aangeeft welke dingen jij wél mag eten of neem zelf wat dingen mee waar jij lekker van kunt snoepen. Zo hoef je je niet zielig te voelen omdat jij niets mag en kom je ook niet in de verleiding om toch mee te eten van dingen waar jij buikpijn van krijgt.

Let op je portiegrootte.

Ook als je low FODMAP Sinterklaas snoepgoed eet, is het belangrijk om op je portiegrootte te letten. Kruidnoten en speculaas bevatten vrij veel suiker en vet en suiker en vet zijn ook PDS triggers. Dat betekent dat je van een te grote hoeveelheid low FODMAP snoepgoed alsnog klachten kan krijgen. Neem daarom niet te veel tegelijk (hoe moeilijk dat ook is). Een kleinere portie is ook meteen beter voor je gezondheid 🙂

Blijf positief!

Focus je niet op alle dingen die je niet mag eten, maar juist op alles wat je wél kunt eten! Ik kon, toen ik net met het FODMAP dieet begon, soms heel verdrietig worden van alles wat ik niet meer mocht, maar nu probeer ik dat altijd om te denken. Ik ben extra blij als ik een bakje kruidnoten heb dat ik zonder klachten kan opeten en dat smaakt extra lekker omdat ik het niet zo vaak eet. Als ik nu een feestje heb, ben ik heel blij als de gastheer of gastvrouw een paar hapjes voor me heeft gemaakt die ik kan eten en vind ik het eigenlijk niet zo erg dat ik me niet helemaal kan volvreten aan alles wat er staat. Je kunt nog steeds bijna alles met het FODMAP dieet, alleen soms moet je er net iets meer moeite voor doen. Toch is dat het volgens mij helemaal waard en laat het je juist extra genieten!

Fijne Sinterklaasavond!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *