Sojamelk toegestaan of vermijden bij laag FODMAP dieet?

Soja producten toegestaan of vermijden bij laag FODMAP?

fresh_1l_light_NL_187.5x455Uit alle onderzoeken blijkt dat producten die gemaakt zijn van sojabonen hoog zijn in FODMAP’s (oligosaccharides). Dat wil dus zeggen, die mag je niet gebruiken in de eliminatiefase als je een laag FODMAP dieet volgt om uit te zoeken wat je klachten veroorzaakt.
Wanneer je klachtenvrij bent, minimaal een paar dagen, dan kan je in de herintroductiefase testen of sojabonen (bijvoorbeeld in vleesvervangers) klachten veroorzaken.

Maar wat nu met sojamelk of sojadrink zoals het officieel heet? We hebben even met de diëtiste van Alpro gesproken om door te nemen hoe het nu zit met de sojadrinks van hen. Die worden ten slotte gemaakt van hele sojabonen… Mogen die dan niet?

Dit is wat Alpro aangeeft:
Sojabonen zelf worden niet aangeraden vanwege de aanwezigheid van raffinose en stachyose , Sojadrink bevat na het productieproces voornamelijk eiwit en weinig vezels, waardoor het wel past in het FODMAP dieet.

In the UK is het FODMAP dieet iets meer bekend. In de UK wordt het FODMAP door diëtisten veelvuldig ingezet en de resultaten zijn goed. Als patiënten wordt afgeraden gewone zuivel te drinken, dan kunnen zij overgaan op Alpro soja drinks, deze zijn laag in FODMAP, en passen in het dieet.

Wat raden wij aan?
De Alpro drink naturel mag gebruikt worden.
In de light versie, de smaakjes etc. zitten ingrediënten die je beter niet kunt gebruiken.
Kijk ook eens bij dit artikel over het lezen van etiketten.

 

1 reactie op “Soja producten toegestaan of vermijden bij laag FODMAP?”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *