Uit eten tijdens het FODMAP dieet - FODMAP dieet

Uit eten tijdens het FODMAP dieet

Een van de dingen die ik het allervervelendst vond toen ik aan het FODMAP dieet begon, was dat ik niet meer zomaar uit eten kon gaan. Ik ben gek op eten en uit eten gaan en ik vond het altijd heerlijk om uitgebreid de menukaart door te nemen en uit alle dingen te kiezen wat ik zou gaan eten. Met het FODMAP dieet veranderde dat, want helaas waren er ineens een stuk minder gerechten die ik kon eten in een restaurant. Je kunt natuurlijk besluiten om thuis te gaan zitten en nooit meer uit eten te gaan, maar ik geloof niet dat dat de goede oplossing is. Het is namelijk wel mogelijk om een low FODMAP maaltijd te eten in een restaurant. Daarom geef ik in mijn blog van vandaag tips om uit eten te gaan met het low FODMAP dieet!

Welk restaurant

Een van de vervelendste dingen die je kunt overkomen, is dat je in een restaurant zit en je erachter komt dat je niets van de kaart komt eten. Probeer daarom om altijd van te voren te bepalen naar welk restaurant je gaat. Check op de website van het door jou gekozen restaurant even de menukaart, zodat je weet of er iets is dat jij kunt eten. Als je met vrienden uiteten gaat, voelt het misschien vervelend om dit te moeten doen, maar ik vraag mijn vrienden altijd of ik mag bepalen naar welk restaurant we gaan. Meestal heeft niemand hier problemen mee, omdat ze weten dat het lastig is voor mij om ter plekke een restaurant te bepalen. Klik hier voor ons overzicht met leuke FODMAP geschikte locaties.

Bel het restaurant

Met het FODMAP dieet is het lastig om al je intoleranties door te geven aan een restaurant. Je kunt daarom het beste de dingen doorgeven waarvan je weet dat je daar het heftigst op reageert. Voor mij zijn dat ui, knoflook en tarwe, dus dat geef ik meestal door. Ik zeg tegen restaurants vaak dat ik glutenvrij eet. Het FODMAP dieet is géén glutenvrij dieet, maar de meeste restaurants weten hoe ze hier mee om moeten gaan en daarom is het makkelijker uit te leggen. Lactose is ook een goede om te noemen. Ik noem deze meestal niet omdat ik lactase pilletjes gebruik, zodat ik in een restaurant producten met lactose kan eten.

Kies het soort restaurant

Italiaans: inmiddels zijn er flink wat Italiaanse restaurants die glutenvrije pizza’s serveren. Zoek van tevoren even op of dat bij het restaurant waar jij heen wil het geval is. Controleer bij het restaurant altijd even of de saus ui of knoflook bevat en vraag of ze voor jou een saus zonder ui en knoflook kunnen maken. Bij pizza’s staat er op de menukaart meestal heel duidelijk aangegeven welke toppings een pizza bevat, dus dan kun je een pizza kiezen met low FODMAP toppings. Pasta’s en risotto zijn lastiger in een restaurant. De sauzen bevatten bijna altijd knoflook en ui. Je kunt altijd even vragen of het mogelijk is om voor jou een pasta met een low FODMAP saus te maken.
Japanse en Chinese restaurants hebben vaak veel low FODMAP opties, omdat de basis van hun recepten rijst of rijstnoedels is.
Indiase restaurants zijn lastiger, omdat hier veel gewerkt wordt met sauzen en curry’s en hier vaak ui en knoflook in zit. Bij Thaise restaurants heb ik wel goede ervaringen. Ook hier wordt veel gewerkt met curry’s, maar meestal waren er wel wat low FODMAP opties te vinden op het menu. Je kunt natuurlijk altijd vragen of ze een curry voor je kunnen aanpassen.
Mexicaanse restaurants: de Mexicaanse keuken werkt veel met producten op basis van maismeel, zoals maïstortilla’s en nacho’s en daarom is het vaak mogelijk om een low FODMAP maaltijd te eten. Vraag altijd even of het mogelijk is dat ui en knoflook weggelaten kan worden uit het gerecht, want dat wordt vaak gebruikt en vermijd bonen.
Brasserieën / Steakhouses / Nederlandse en Franse restaurants: dit soort restaurants hebben meestal flink wat vlees en vis gerechten op de kaart staan en deze zijn makkelijk low FODMAP te maken. Check waarmee het vlees of de vis gemarineerd is en laat de saus weg of vraag om een low FODMAP saus.
Grieks en Turks: ik heb de ervaring dat het bij Griekse en Turkse restaurants lastig is om low FODMAP te eten. Het vlees is vaak al van te voren gemarineerd en dit bevat altijd ui en knoflook en ook de sausjes die bij het eten geserveerd worden bevatten vaak ui en knoflook. Deze restaurants kun je daarom beter vermijden.
Spaans / Tapas: Tapasgerechten bevatten heel vaak ui en knoflook en worden ook vaak met brood geserveerd. Ik heb nog geen tapasrestaurants gezien waar ik met mijn low FODMAP dieet makkelijk terecht kon, dus dit soort restaurants kun je beter vermijden.

Gerechten die makkelijk low FODMAP te maken zijn

Glutenvrije pizza, zoals hierboven besproken: vraag om een tomatensaus zonder ui en knoflook en kies low FODMAP pizza toppings.
Salades: kies een salade die zo min mogelijk FODMAP ingrediënten bevat en vraag of er dingen weggelaten of omgewisseld kunnen worden als er ingrediënten in de salade zitten die FODMAPs bevatten. Vraag of de dressing vervangen kan worden door gewone olijfolie en bijvoorbeeld een beetje balsamicoazijn.
Sushi is vaak een goede optie. Geef bij het restaurant van te voren aan dat je niet tegen gluten en ui en knoflook kunt. Ik heb de ervaring dat ze hier bij de meeste all-you-can-eat restaurants goed rekening mee houden. Let op dat je geen tempura gerechten eet en let op met ingrediënten, zoals krab sticks (die bevatten vaak FODMAPs).
Vlees of vis met salade en frietjes / aardappeltjes. Dit is een optie die in bijna elk restaurant wel beschikbaar is. Vraag bij het vlees en de vis wat de marinade is. Frietjes en aardappeltjes zijn goed als ze geen speciale kruiden bevatten. Friet wordt vaak gebakken in frietvet waarin ook tarwe bevattende producten worden gebakken, maar deze kleine hoeveelheid tarwe moet voor de meeste mensen die het FODMAP dieet volgen geen probleem zijn. Let bij de salade of de groenten die je erbij krijgt weer op de FODMAPs en vraag of ze de dressing kunnen aanpassen.
Burgers: als een restaurant glutenvrije burgerbroodjes heeft, kun je ook een burger eten. Vraag wel altijd of er geen ui of knoflook in de burger zelf zit. Vraag of de ui op de burger weggelaten kan worden en houd je portiegrootte in de gaten. Een burger met friet bevat vaak flink wat vet en dit kan ook een PDS trigger zijn.
Lunch: als je uit lunchen gaat kun je zoeken naar een restaurant dat zuurdesem brood serveert. Dat zijn er tegenwoordig best veel. Twee sneetjes zuurdesem brood zouden bij de meeste mensen geen klachten moeten geven. Nog beter is het als het zuurdesem speltbrood is. Bij de lunch is een salade of een omelet met een salade in plaats van brood ook een goede optie als er geen brood is dat je kunt eten.
Desserts: als dessert is sorbetijs of een fruitsalade van low FODMAP fruitsoorten vaak een veilige keuze. Ik neem nog wel eens gewoon ijs, in combinatie met een lactase pilletje.

Ten slotte, voel je niet beschaamd om in een restaurant te vertellen wat je intoleranties zijn en ook niet om eten terug te sturen als er iets mis gaat. Je weet wat de gevolgen kunnen zijn als je iets verkeerds eet en daarom mag je dat gerust zeggen in een restaurant. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat ik vroeg om een gerecht zonder ui en ik vervolgens iets voor mijn neus kreeg waar heel veel ui in zat. Eén keer heb ik de fout gemaakt om het gerecht toch maar op te eten en geprobeerd om de ui er uit te vissen. Daar heb ik 3 dagen last van gehad, dus dat doe ik nooit meer! Ook mensen met PDS hebben het recht om zonder buikpijn uit eten te gaan, dus wees niet bang om voor jezelf op te komen. Daarbij is het ook geen goede recensie voor een restaurant wanneer hun gasten niet lekker worden.

Ik ben benieuwd wat jullie meestal eten als je uiteten gaat. Wat zijn jouw favoriete low FODMAP opties?

1 reactie op “Uit eten tijdens het FODMAP dieet”

  1. C. Zandvoort

    Ik weet even niet waar ik deze tips kwijt kan, dus maar even hier. Misschien kan jij het ergens kwijt.

    Fodmap arm Eten op de parade: dit beviel uitstekend:
    Cocktail gin-tonic
    Tortilla chips met avocado-dip
    Poulet noir met frite, skip de aioli en appelmoes. (Nb: voor 2 pers.)
    Dr. Grunschnabel aardbeien ijs. (Of frambozen)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *