Op gewicht blijven bij het FODMAP dieet

Hierbij een overzicht van tips die u kunt gebruiken om goed op gewicht te blijven tijdens het FODMAP dieet.

Tips om niet af te vallen met het FODMAP dieet:

  • Schep bij de hoofdmaaltijd dubbel op zodat u hiermee meer kcal binnen krijgt.
  • Deze tip geldt natuurlijk ook voor het dessert of tussendoortjes die u hieronder vind. U kunt deze zo veel gebruiken als u zelf wilt, let er wel op dat als u een ander merk koopt dat er geen FODMAPs inzitten!
  • Besmeer uw brood met een dikke laag roomboter of beleg deze dubbel met wat u graag op uw brood doet(48+kaas, brie, pindakaas en vlees zijn calorie rijke beleggen)
  • Gebruik bij de lunch een extra boterham en neem rauwkost zoals 1 tomaat, wortel, komkommer erbij. Noten zijn altijd een goede bron van gezonde vetten, dus deze kunt ook zeker meer gebruiken(2 handjes), gebruik geen cashew- en pistachenoten.
  • Gebruik bij het bereiden van gerechten ca 10 gram olijfolie meer dan u normaal doet, dit geeft meer calorieën (kcal) / energie.
  • Eet 2 keer per week vette vis zoals paling en zalm, deze zitten vol gezonde vetten en bevatten daarmee ook veel calorieën.
  • Keukenstroop is een calorierijk beleg voor bijvoorbeeld op brood of (tarwevrije) panenkoeken. Keukenstroop bevat veel suiker en geen FODMAPs.
  • Voor een goede start van de dag kunt u meer lactose vrije melk drinken of extra lactose vrije yoghurt nemen. Eventueel kunt u dit aanvullen met ½ eetlepel chia- of gebroken lijnzaad.


De Weegschaal GezondheidsWinkel
Hieronder vind u nog een overzicht van tussendoortjes die u kunt gebruiken om meer calorieën binnen te krijgen.

U kunt voor glutenvrije tussendoortjes deze zelf maken of kopen bij bijvoorbeeld deze websites.

 

Rijstewafels Blokjes 48+  kaas
Fruitshake van banaan en aardbeien Handje naturel Chips
Olijven Plakjes vette worst
Zelfgebakken tarwevrije cake en koek Handje walnoten of macadamia’s
Spekjes en drop

 

Veel succes met het volgen van het dieet!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.