Vakantie tips met het FODMAP arm dieet op reis

kofferOp vakantie gaan brengt soms een hoop drukte met zich mee. Een leuk vakantieadresje vinden, de reis voorbereiden en je huis goed beveiligd achterlaten. Op vakantie om te ontspannen. Maar is het wel zo ontspannen in een ‘vreemde’ omgeving met je FODMAP dieet?

Voorbereiden, begin op tijd!

Lees je goed in over de locatie en de te verwachten vakantie. Is het daar warm of kan het ook afkoelen? Verblijf je in een hotel, appartement of een bungalow en ga je met alleen volwassenen of neem je (kleine) kinderen mee? Dit heeft allemaal invloed op het verloop van je vakantie en wat je mee moet nemen. Stress is een trigger voor veen mensen met prikkelbare darm, een goede voorbereiding verlaagd je stress!

Maak een lijstje met de dingen die je mee moet en wilt nemen. De ANWB en andere verenigingen hebben de ‘normale’ lijstjes altijd makkelijk vindbaar op hun websites staan. Maar ja, wat kan je nog meer doen voor je dieet?

FODMAP arm op reis…

Volg jij, je partner of je kind het FODMAP arm dieet dan is een goede voorbereiding nóg belangrijker. Neem voldoende medicijnen mee en stop deze altijd in je handbagage. Sommige medicijnen kunnen niet tegen het temperatuurverschil in het opslagruim van het vliegtuig. Bovendien kunnen de koffers kwijtraken of vertragen, je wilt niet zonder medicijnen komen te zitten. Vraag bij je apotheek of huisarts om een medisch paspoort. Mochten er bij de douane vragen komen over je medicijnen, dan is het wel zo handig dat daar alles in staat.

Het is altijd aan te raden om een voorraadje geschikte producten mee te nemen. Vaak moet je op vakantie even zoeken naar geschikte producten, dus voor de eerste paar dagen is het wel lekker om je daar geen zorgen over te hoeven maken! Bij een aantal luchtvaartmaatschappijen mag je extra bagage meenemen als je een voedselallergie hebt. Vraag ernaar bij je reisbureau of -maatschappij!

Met het FODMAP dieet is het belangrijk dat je de basis in ieder geval zelf meeneemt. Denk hierbij aan zuurdesem speltbrood, crackers en/of ontbijtproducten en drinken zoals een melkvervanger, zo kun je in ieder geval iets eten bij aankomst. Het brood kan je vacuüm laten verpakken, de meeste kaas en visboeren hebben zo’n mooi apparaat staan. Wie weet, als je het vraagt willen ze misschien best je boterhammen voor je doen?
Ook kun je de eerste dag makkelijk maken met een blik soep of pasta met saus bij het avondeten. Een zoete of zoute snack is fijn om zo in je tas te kunnen stoppen tijdens een dagje weg. Zeker als je met kinderen op reis gaat is het handig je eigen snoepjes mee te brengen.

Lijsten meenemen

Wellicht is het handig om ook de Engelse versie van de groen/oranje/rode lijsten mee te nemen? Je krijgt ze toegestuurd bij de nieuwsbrief van onze Engelstalige website.

Dit zijn allemaal kleine tips om je vakantie (met je laag FODMAP dieet) wat makkelijker en meer ontspannen te maken. Nu kun je pas echt helemaal bijkomen tijdens je welverdiende vakantie!

2 gedachten over “Vakantie tips met het FODMAP arm dieet op reis”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.