Welke klachten moet ik hebben om het FODMAP arm dieet te kunnen doen? - FODMAP dieet

Welke klachten moet ik hebben om het FODMAP arm dieet te kunnen doen?

Heb je heel vaak last van een opgeblazen gevoel? Het liefst broeken met een elastische band aan of je knoop open? Maar verder eigenlijk geen buikpijn of last met poepen? Ook dan kan het FODMAP arm dieet je helpen.

Wat je doet met het FODMAP arm dieet is uitzoeken welke voedingsmiddelen zorgen dat je buik er ineens uitziet alsof je zwanger bent of al jaren een biertje te veel drinkt.

FODMAP in 1-2-3 stappen

Van sommige voedingsmiddelen weten we dat ze voor gasvorming kunnen zorgen, maar welke precies bij jou de boosdoener zijn zoek je uit met de FODMAP puzzel. Je kunt ondertussen gewoon lekker blijven eten hoor, het is niet zo dat je ineens op worteltjes en allerlei vage kruidenmengsels moet gaan leven!

Fase 1 – FODMAP arm

In het begin moet je even streng zijn voor jezelf en laat je producten weg waarvan we weten dat ze klachten kunnen geven bij sommige mensen. Als je buik rustig is, meestal na een week of 2, ga je verder naar fase 2.

Fase 2 – FODMAP herintroductie

In deze periode, meestal totaal een week of 5, ga je elke FODMAP groep testen. Je neemt eerst een klein beetje, dag erna iets meer en weer een dag later nog iets meer. Je kijkt dan hoe je reactie is bij welke hoeveelheid. Deze fase hoef je niet aan één stuk te doen, je kunt even pauze nemen. Voordat je weer wat gaat testen zorg je dat je buik rustig is, anders merk je het verschil niet.

Fase 3 – Lekker Leven mét FODMAPs

Je bent klaar met de testen. Lekker hoor, je kunt nu weer gewoon alles eten. Je weet nu precies welke groepjes voedingsmiddelen ervoor zorgen dat je buik opblaast. Is dat erg? Nee! Het is een keuze.

Welk FODMAP programma past bij jou?

We hebben 3 soorten programma’s: FODMAP basis is voor iedereen geschikt. Kan met het hele gezin gedaan worden, lekkere recepten en makkelijke menu’s.
Eet je liever geen vlees of vis? Dan is ons FODMAP vegetarisch programma voor jou de beste keuze. Net als bij de basis nemen we je stap voor stap mee, alleen nu zonder vlees of vis.
Wil je naast het opgeblazen gevoel ook wel wat kilo’s kwijt? Dan kan je ons FODMAP slank programma doen. Ook hierbij krijg je alle basisinformatie, alleen dit programma is gevuld met recepten die minder koolhydraten, meer eiwitten en minder calorieën bevatten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *